Carsupport logo met auto Home

Speciale Camper-veren

versie CampHuLu 1204a

Carsupport veren voor campers


Voor campers hebben wij de volgende oplossingen:


Klik hier voor het complete overzicht met prijzen:
Carsupport Camper veren catalogus
PDF-file, momenteel: versie NL1610a , grootte ca. 1,8Mb


WAAROM IS EXTRA VERING VOOR CAMPERS STERK AAN TE BEVELEN?

Campers worden in de praktijk steeds maar zwaarder.
Hiermee wordt in het ontwerp onvoldoende rekening gehouden.

De rijeigenschappen van een achteroverhangende en/of scheefstaande camper nemen sterk af.
De wagen veert niet meer voldoende in om de oneffenheden van het wegdek veilig te absorberen en de camper slaat regelmatig door op zijn aanslagrubbers.
Dit is oncomfortabel en onveilig.

De grote massa van de camper, waarbij het zwaartepunt ook nog eens hoog ligt, zorgt voor instabiel en zweverig rijgedrag. Denk aan rotondes, bochten en het passeren van vrachtwagens.

Op oneffen wegen en bij hellingen kan er, hoe voorzichtig ook gereden wordt, schade ontstaan aan uitlaat, watertank, het rek van het reservewiel, de trekhaak e.d.
Vooral de lange achterkant raakt snel de grond bij steile opritten, zoals bij veerponten.

Zonder extra hulpvering is de originele campervering vaak niet opgewassen tegen de langdurige zeer zware belading. Deze zal zich in de loop der jaren zetten en de camper komt steeds lager te liggen.

Deze factoren zorgen ervoor dat u niet ontspannen kunt genieten van de rit met uw droomcamper.
U rijdt gespannen en wordt sneller vermoeid.
Gelukkig biedt Carsupport ook voor campers technisch perfecte en betaalbare oplossingen.

Te laag leidt tot schade Zelf bij matige hellingen. Beter veilig ruimte. Had u er hier tijdig aangedacht de luchtveren hoger te zetten? Extra wieltjes achteraan...


HOE IS DOORZAKKEN TE VOORKOMEN?

CARSUPPORT camper-veren zijn speciaal voor deze zeer zware belasting ontworpen. Met deze veren komt de auto weer op het juiste niveau.

De stabiliteit verbetert, omdat de camper door de extra veersterkte minder kan hellen.

N.B. De camper blijft comfortabel. Het is een veelgehoord misverstand dat er hele stugge veren nodig zijn om de camper te liften.
Natuurlijk wordt de camper iets stugger, maar op de totale massa van de camper is dit geen probleem.

Sommige campers worden juist soepeler en comfortabeler!
Deze campers staan, voor en/of achter, (bijna) op de stugge aanslagrubbers. Hierdoor is er niet veel inveerweg over.
Door deze kampers met onze hulpveren hoger te zetten, is er weer ruimte om te veren.

WAAROM CARSUPPORT® VEREN?




Stalen EHD-hulpveren, voor campers met bijv. bladveren:

Stalen hulpveer Ducato 1994-2002 Stalen hulpveer Ducato 1994-2002 Stalen hulpveer Ducato 2002-2006
Diverse EHD-hulpveersets Ducato

Voor meer dan 90% van de campers zijn stalen spiraal hulpveren de beste keus.
De achterzijde van de camper blijft voldoende op hoogte, zelfs bij de maximaal toelaatbare aslast.
Stalen schroefveren in combinatie met de standaard bladveren zijn een ideale combinatie.
Er is geen comfortverschil met luchtveren, zelfs niet bij lage druk.
Zie ook de Tabel KEUZE HULPVERING MET LUCHTVEREN OF STALEN VEREN

Ten opzichte van extra bladveren verdienen spiraal hulpveren de voorkeur. Ze brengen de camper op ruim voldoende hoogte en bieden daarbij een veel beter comfort.

Alleen bij auto's met een zeer groot verschil in belading, zoals bijvoorbeeld wel of geen motorfietsen achterop, en bij wisselende scheve belading, verdient luchtvering de voorkeur.

De hulpveersets bestaan, afhankelijk van het type camper, uit 2 of 4 stalen spiraalveren met alle bevestigingsdelen en zijn zeer snel en vaak eenvoudig te monteren.

Voor campers zijn 2 verschillende veersterkten leverbaar (genoemde stijging is van een Ducato):

Lees ook de uitgebreide Folder EHD-hulpveren en Luchtveren voor Campers
PDF-file, momenteel: versie Oktober 2010, nr. NL1010 , grootte ca. 700Kb


Luchtveren:

Voorbeeld Luchtveer Manometer Luchtveer


Het voordeel van luchtveren is dat u bij sterk wisselende belading zelf de autohoogte kunt aanpassen.

Zie ook de Tabel KEUZE HULPVERING MET LUCHTVEREN OF STALEN VEREN

De luchtveerset bestaat uit: De basis uitvoering kunt u als 1-kamer of 2-kamersysteem gebruiken.
Voor campers adviseren wij altijd het 2-kamersysteem. Hiermee kunt u de linker en de rechter luchtveer apart vullen. Omdat de balgen niet met elkaar verbonden zijn, wordt het overhellen in lange bochten tegengegaan en kan een ongelijk beladen camper rechtgezet worden.

Het systeem kan met ieder bandenvulapparaat op de gewenste druk gebracht worden.
Om echt vrij te zijn, kan een luchtcompressor meegeleverd worden:

Keuze hulpvering met luchtveren of stalen veren

Lees ook de uitgebreide Folder EHD-hulpveren en Luchtveren voor Campers
PDF-file, momenteel: versie Jan 2018, nr. NL1801 , grootte ca. 700Kb

Lucht hulpveren Stalen EHD-hulpveren
-- systeem moet op druk gehouden worden + geen onderhoud
+ autohoogte regelbaar - keuze uit 2 hoogten met HD en EHD veren, achteraf niet meer regelbaar
Links/Rechts scheefstaan:
+ met 2-kamer optie is de hoogte links en rechts apart instelbaar
-- bij permanent gewichtsverschil moet regelmatig L/R gecorrigeerd worden
Links/Rechts scheefstaan:
+ kan door L/R andere veersterkte permanent rechtgezet worden, dus geen aandacht meer nodig
–- achteraf is geen hoogteverstelling meer mogelijk
-- minder robuust, 2 jaar garantie + 5 jaar garantie!
-- montage is meer werk, ca. 3 uur + eenvoudige montage, meestal 1 uur
-- hoogwaardige balgen en bijkomende delen maken luchtveersets niet goedkoop + hoogwaardige hulpveren zijn veel goedkoper

De montage van zowel de luchtveren als de hulpveren is niet ingewikkeld en er is geen speciaal gereedschap nodig.



Verhogingsvoorveren:

Voorbeeld van stijging aan de voorzijde verhogingsvoorveer Ducato
Voorbeeld van stijging aan de voorzijde


Veel campers staan voorover, omdat de bestaande vering nooit of onvoldoende is aangepast aan de camperbelasting. 

Met onze speciale verhogingsveren komt de voorzijde 4-6 cm omhoog (afhankelijk van de gekozen set en het autotype) zonder dat de auto stug wordt.
Veel campers die door hun gewicht continu of heel snel op hun bumpstops komen, worden juist veel comfortabeler.

Verder heeft u minder snel schade aan de onderzijde bij drempels en slechte wegen.
Het is niet meer nodig om bij een standplaats de voorkant op blokken te rijden.
De stabiliteit verbeterd.
Zie verder ook de folder (de link hieronder).

Leverbaar voor o.a.:
- Ducato-typen 280/290 tot 1994
- Ducato-typen 230/244 vanaf 1994 t/m 2006
- Ducato-typen 250 vanaf 2006
  Leverbaar in meerdere sterktes.
  Voor de montage is een goede verenspanner nodig.
- Renault Master, Opel Movano en Nissan Interstar vanaf 1997
- Mercedes Sprinter

Lees verder in Folder Camper Verhogingsvoorveren
PDF-file, momenteel: versie Jan 2017, nr. InfoKF-1701a , grootte ca. 1.300kb


Als voorbeeld een aantal redenen die door klanten aan ons gegeven zijn: Een aantal reacties:

Hulpveerset voor AL-KO chassis:

Ook campers met AL-KO chassis zijn vaak zwaarder, dan tijdens het ontwerp rekening mee is gehouden.

Door de compacte bouw van de AL-KO torsie-as en de veelheid in typen, was het niet eenvoudig hiervoor een oplossing te ontwikkelen.

In 2005 hebben wij speciale stalen hulpveerset ontwikkeld voor het AL-KO amc chassis.

Deze stalen hulpveerset geeft een enorme verbetering in comfort, wegligging en stabiliteit.
De extra bodemvrijheid voorkomt schade bij slechte wegen en korte, steile hellingen, zoals op- en afritten bij veerponten.

Een aantal reacties die door klanten gegeven zijn:
Meer info: Hulp veren AL-KO

ALKO hulpveerset 01 binnen ALKO hulpveerset 01 achter ALKO hulpveerset 01 demo laagALKO hulpveerset 02




Carsupport B.V.
Parallelweg 1
2921LE Krimpen a.d. IJssel
Tel.: 0180-517788
Fax: 0180-512408
Email:

Carsupport behoudt zich het recht voor prijzen, sets, toepassingen daarvan en specificaties, per direct te veranderen. Alle informatie is onder voorbehoud van fouten.